Article Thumbnail

Artırılmış Gerçeklik (AR) ile Sanal Gerçeklik (VR) Arasındaki Fark Nedir?

  • 10 Ağustos 2021 12:46

Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) arasındaki farkı mı merak ediyorsunuz? Pokemon Go'dan Oculus Quest'e, sizin için parçalıyoruz.

"Sanal gerçeklik" ve "artırılmış gerçeklik" terimleri çok fazla ortalıkta dolaşıyor. Oculus Quest veya Valve Index gibi VR başlıkları ve Pokemon Go gibi AR uygulamaları ve oyunları hala popüler. Kulağa benzer geliyorlar ve teknolojiler geliştikçe birbirlerine biraz karışıyorlar. Ancak bunlar birbirinden çok farklı iki kavramdır ve birini diğerinden kolayca ayırt eden özelliklere sahiptirler.

Sanal Gerçeklik Nedir?

 

 

VR kulaklıklar, size başka bir yerde olduğunuz izlenimini vermek için görüşünüzü tamamen ele geçirir. HTC Vive Cosmos, PlayStation VR, Oculus Quest, Valve Index ve diğer kulaklıklar opaktır ve onları taktığınızda etrafınızdakileri engeller. Kapatıldıklarında takarsanız, gözünüzün bağlı olduğunu düşünebilirsiniz.

Bununla birlikte, kulaklıklar açıldığında, görüntülenen her şeyle görüş alanınızı doldurmak için içerideki LCD veya OLED paneller mercekler tarafından kırılır. Bir oyun, 360 derecelik bir video veya sadece platformların arayüzlerinin sanal alanı olabilir. Görsel olarak, kulaklığın gitmenizi istediği yere götürülürsünüz; dış dünyanın yerini sanal bir dünya alır.

Index ve PS VR gibi bağlı VR başlıklar ve Quest 2 gibi bağımsız VR başlıklar altı serbestlik dereceli (6DOF) hareket izleme kullanır. Bu teknoloji, harici sensörler veya kameralar (İndeks ve PS VR için) veya dışa bakan kameralar (Görev 2 için) sayesinde gelir. Bu, kulaklıkların yalnızca baktığınız yönü değil, bu yönlerde yaptığınız her hareketi algıladığı anlamına gelir. Bu, 6DOF hareket kontrolörleri ile birleştiğinde, sanal ellerle sanal bir alanda hareket etmenizi sağlar. Bu alan genellikle birkaç metrekare ile sınırlıdır, ancak hareketsiz durup farklı yönlere bakmaktan çok daha sürükleyicidir. Dezavantajı, kulaklığı bilgisayarınıza veya oyun sisteminize bağlayan herhangi bir kabloya takılmamaya dikkat etmeniz gerektiğidir.

 

 

Hem oyunlar hem de uygulamalar için sanal gerçeklik çevrenizin yerini alarak sizi başka yerlere götürür. Fiziksel olarak nerede olduğunuz önemli değil. Oyunlarda bir yıldız savaşçısının kokpitinde oturabilirsiniz. Uygulamalarda, sanki oradaymışsınız gibi sanal olarak uzak yerleri gezebilirsiniz. VR'de tonlarca olasılık var ve bunların hepsi etrafınızdaki her şeyi başka bir şeyle değiştirmeyi içeriyor.

Artırılmış Gerçeklik Nedir?

 

 

Sanal gerçeklik vizyonunuzun yerini alırken, artırılmış gerçeklik ona katkıda bulunur. Microsoft HoloLens ve çeşitli kurumsal düzeydeki "akıllı gözlükler" gibi AR cihazları şeffaftır ve önünüzdeki her şeyi zayıf bir güneş gözlüğü takıyormuşsunuz gibi görmenizi sağlar.

Teknoloji, baktığınız her şeye görüntüleri yansıtırken serbest hareket için tasarlanmıştır. Konsept, çevrenizi takip etmek için telefonunuzun kamerasını kullanan ve ekranın üzerine ek bilgileri yerleştiren Pokemon Go gibi AR uygulamalarına ve oyunlarına sahip akıllı telefonlara kadar uzanır.

AR ekranları, bir odanın ortasında yüzen hologramlar kadar karmaşık bir şeye, zamanı gösteren bir veri katmanı kadar basit bir şey sunabilir. Pokemon Go, kameranın baktığı her şeyin üstüne, ekranınıza bir Pokemon yansıtır. Bu arada HoloLens ve diğer akıllı gözlükler, etrafınıza sanal olarak yüzen uygulama pencereleri ve 3D dekorasyonlar yerleştirmenize izin veriyor.

Bu teknolojinin sanal gerçeklikle karşılaştırıldığında belirgin bir dezavantajı vardır: görsel daldırma. VR, görüş alanınızı tamamen kaplar ve değiştirirken, AR uygulamaları yalnızca akıllı telefonunuzda veya tablet ekranınızda görünür ve HoloLens bile görüntüleri yalnızca gözünüzün önündeki sınırlı bir alana yansıtabilir. Bir hologram görüşünüzün ortasındaki bir dikdörtgenin dışına çıktığında veya o ekrandaki nesne önünüzdeymiş gibi davranırken küçük bir ekrana bakmanız gerektiğinde ortadan kaybolması çok sürükleyici değildir.

Baktığınız şeyle ilgili basit bilgileri kaplayan Temel AR, 3DOF ile mükemmel şekilde çalışabilir. Bununla birlikte, çoğu AR uygulaması, yazılımın 3B alanda yansıttığı görüntüler için tutarlı konumları koruyabilmesi için fiziksel konumunuzu izleyerek bir biçimde 6DOF gerektirir. HoloLens'in her zaman nerede olduğunu belirlemek için stereoskopik bir kamera ve gelişmiş desen tanıma kullanmasının ve daha gelişmiş, AR merkezli akıllı telefonların derinliği izlemek için neden birden fazla arkaya bakan kamera kullanmasının nedeni budur.

 

 

Artırılmış gerçeklik neredeyse sınırsız olanaklara sahiptir. Telefon tabanlı AR yazılımı, yıllardır çevreyi tanıyor ve gördükleri hakkında ek bilgiler sağlayarak, metinlerin canlı çevirisini veya siz onlara bakarken restoranların açılır pencere yorumlarını sunuyor. HoloLens gibi özel AR kulaklıkları daha fazlasını yapabilir ve farklı uygulamaları sanal olarak etrafınıza kayan pencereler olarak yerleştirmenize izin verebilir. Size etkili bir şekilde modüler, çoklu monitör, bilgi işlem kurulumu sağlarlar.

Şu anda, AR yalnızca akıllı telefonlarda yaygın olarak bulunur ve kurumsal düzeyde AR ekranlarının vizyonu artırıcı yönüne sahip değildir. Bu, bir tüketici AR kulaklığı piyasaya sürülene kadar AR'nin hala çok sınırlı olduğu anlamına gelir.

 

 

AR ve VR Arasındaki Fark

Sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik, cihazlarının benzer tasarımlarına rağmen, çok farklı iki şeyi iki farklı şekilde gerçekleştirir. VR, gerçekliğin yerini alır ve sizi başka bir yere götürür. AR, halihazırda gördüklerinizin üzerine bilgi yansıtarak gerçeğe katkıda bulunur. Her ikisi de tüketicilerle henüz iz bırakmamış, ancak çok fazla umut vaat eden güçlü teknolojilerdir. Gelecekte bilgisayarları nasıl kullandığımızı tamamen değiştirebilirler, ancak birinin veya her ikisinin de başarılı olup olmayacağı şu anda kimsenin tahminidir.

 

-

Referanslar: https://www.pcmag.com/news/augmented-reality-ar-vs-virtual-reality-vr-whats-the-difference