Article Thumbnail

Holografik Tarih, 'Müzede Bir Gece'yi Gerçekleştiriyor

  • 08 Temmuz 2021 11:23

Milyonlarca çocuk için bir müzeye sürüklenmek, Ben Stiller'ın oynadığı “Müzede Bir Gece” filminde olduğu gibi, tarihin canlanmasından ziyade zamanın durmasıyla damgasını vuran, benzersiz acı verici bir deneyimdir.

 

Ancak, müzelerimize yeni etkileşimli hikaye anlatımı biçimleri ekleyerek yeni "karma gerçeklik" (MR) teknolojisinin geliştirilmesiyle her şey değişebilir - parmak lekeli cam dolaplar ve soluk bilgi panoları yerine holografik tur rehberleri ve sürükleyici dijital görüntüler sunar.

 

Sanal gerçeklik (VR) veya artırılmış gerçeklik (AR) için gereken tamamen bilgisayar ekranına dalmak yerine MR, kullanıcının gerçek dünyadaki çevresini görmesini sağlayan Google Glass gözlüklerine benzer, başa takılan bir cam ekran kullanır. Sanal özellikler üstte yer alırken, karışık bir algı duygusu yaratır.

 

Bu özellikleri yönetmek için MR cihazları, kullanıcının hareketini izlemek için çok önemli olan sensörlerle donatılmıştır. MR cihazları ayrıca, sanal özelliklerin fiziksel dünyaya kusursuz bir şekilde bildirilmesine yardımcı olmak için çevreden gelen ipuçlarını algılayan kameralarla donatılmıştır. Tüm bunlar, bir hologram oluşturan bir süreç olan 3D grafiklerin cam ekrana yansıtılmasıyla elde edilir.

 

Sonuç olarak, gelecekteki MR özellikli müzelerin ziyaretçileri kendilerini kayıp korsan altınlarını ararken, bubi tuzaklarından kaçarken veya bilgilendirici ipuçları aramak için timsah istilasına uğramış sularda dolaşırken bulabilirler. Bu heyecan verici özelliklerden bazılarını Kahire Mısır Müzesi'ndeki kendi deneysel MR çalışmamıza dahil etmeye çalıştık – bu sayede konukların savaşan savaş arabalarından kaçtığını ve eski kalıntıların tozunu aldığını gördük.

 

 

Kahire'deki MR müze deneyimimiz Microsoft HoloLens donanımını ve “MuseumEye” adlı yeni yazılımı kullandı. Eski Mısır, teknolojinin yardımıyla hayata döndürmek için insanlık tarihinin harika bir dönemiydi – yine de görsellerimiz “Müzede Bir Gece”den çok “Mumya”ya benziyordu.

 

Mumya Geri Dönüyor

MR müze deneyimimizde, Kral Tutankhamun ve eşi Kraliçe Ankhesenamun'un hologramları ziyaretçileri müzenin etrafında gezdirerek, eskiden nasıl yaşadıklarını tartışıyor ve sergilenen 120.000 alet ve eserin bazılarını nasıl kullanacaklarını gösteriyor.

 

Bu antik eserleri ziyaretçiler için daha erişilebilir hale getirmek, sergilenen birçok sergiyi 3D taramamızı gerektirdi, böylece dijital olarak manipüle edilebilir 3D nesneler olarak gösterilebildiler. Taranan antikalar daha sonra, el hareketlerini görevlerle eşleştirmemize yardımcı olan “Unity” adlı bir programa beslendi - örneğin bir tutam, bir eseri küçültmek için bir komut olarak kodlandı. MR sergisinin hareketli karakterleri “zBrush” ve “Autodesk Maya” programlarında modellendi. Bu kapsamlı kodlama çalışmasının bir sonucu olarak, ziyaretçiler HoloLens tarafından algılanan el hareketlerini kullanarak "raftan öğeleri çekip" detaylı olarak inceleyebildiler.

 

 

Başka yerlerde, Eski Mısır İmparatorluğu’nun bir zamanlar arabaların yarıştığı savaşa ve askerlerin nasıl girdiğini canlandırdık. Ayrıca konuklara, müzenin çevresinde saklı hazinelerin kilidini açarak gün boyu arkeolog olma fırsatı sunduk. Yapılan keşiflerden puan toplayarak müze öğrenme sürecini bir oyuna dönüştürdük, bu da müze ziyaretlerinden elde edilen eğitimin sonuçlarının iyi olduğunu gösteren bir şey.

 

Yaklaşık 171 müze kullanıcısı MuseumEye uygulamasını değerlendirdi ve %80'den fazlası MR'ın etkileşim, eğlence ve eğitim düzeyinde önemli bir gelişmeye sebep olduğunu düşündü. Ayrıca MR’ın  başka faydaları da var: ayrı bir çalışmada, konuk davranışı ve bölümün kalabalıklığı hakkında anlık ekstra bilgi sağlama yeteneği ile MR rehberlerinin insan tur rehberlerinden daha uygun maliyetli olduğunu gördük.

 

Holografik Tarih

Bir dizi başka müze MR ile deneyler yapmaya başladı. Ulusal Holokost Merkezi ve Müzesi, “Kindertransport'a Tanık Olmak” sergisinde HoloLens'i güçlü bir etki için kullandı. New York'ta, Intrepid, Air & Sea Museum, “Yerçekimine Meydan Okuyan: Uzayda Kadınlar” adlı bir MR yerleştirmesine ev sahipliği yaptı. Washington DC'deki National Geographic Müzesi, ziyaretçileri şempanze araştırmacısı Dr. Jane Goodall'ın hayatına ve çalışmasına kaptırmanın bir yolu olarak “Jane Olmak”a ev sahipliği yaptı.

 

Müzelerin ötesinde, MR, stajyer diş cerrahlarının sanal hastalarda güvenli bir şekilde çalışmasına yardımcı olan HoloDentist projesiyle birlikte kullanılmaya başlandı. Bu arada “.rooms” projesi, iç mimarlara yardımcı olmak için MR'ı kullanıyor ve insanların evlerinde dolaşmasına ve mobilyalarını ve özelliklerini değiştirmesine izin veriyor.

 

Gerçekliğe Dönüş

MR teknolojisi henüz emekleme aşamasında olduğundan, geliştiricilerin şu anda kullanabileceği cihazlar hem sınırlı hem de pahalı - bu nedenle Mısır Müzesi, ekibimizin geliştirdiği MR'ı şu anda kullanmıyor. Bir Microsoft HoloLens'in maliyeti yaklaşık 3.500 ABD Doları ve büyük müzeler, etkili MR turları yürütmek için 300 kadar kulaklığa ihtiyaç duyabilir.

 

Ancak, bu teknoloji hızlı büyüme için hazır görünüyor. Facebook'un Oculus Rift VR başlıklarının halkın hayal gücünü yakalayamamasının ardından, şirket geçtiğimiz günlerde kendi markası olan MR akıllı gözlüklerinin bu yıl içinde piyasaya sürüleceğini duyurdu. 2020'de Nreal, Kore'de U+ Real Glass MR kulaklığını günlük kullanım için uygun maliyetli bir cihaz olarak piyasaya sürdü ve önümüzdeki yıllarda satışlarını Japonya ve Avrupa'ya genişletmeyi planlıyor.

 

MuseumEye yazılımımız, MR teknolojisinin hem müzelere hem de ziyaretçilerine fayda sağlayarak tarihe nasıl hayat verebileceğini göstermiştir. Yeni, makul fiyatlı MR donanımının piyasaya sürülmesi ve hologram yazılımının daha da geliştirilmesiyle, müzelerin önümüzdeki yıllarda MR ile etkileşimlerini artırmasını ve 'Müzede Bir Gece'yi günlük bir gerçeklik haline getirmesini bekliyoruz.

 

-

Kaynak: https://theconversation.com/holographic-history-is-making-night-at-the-museum-a-reality-153256