Article Thumbnail

Müzeler Artırılmış Gerçekliği Nasıl Kullanıyor?

  • 28 Eylül 2021 07:08

Artırılmış gerçeklik, bir kişinin zaten görebildiği şeylerin üzerine görüntüleri, metinleri veya sesleri yerleştirmek için teknolojiyi kullanma sürecidir. Bir uygulama aracılığıyla mevcut resmi değiştirmek için bir akıllı telefon veya tablet kullanır. Kullanıcı bir sahnenin önünde durur ve cihazını tutar. Onlara gerçekliğin değiştirilmiş bir versiyonunu gösterecek. Müzelerin artırılmış gerçekliği kullanmasının birçok yolu vardır.

AR teknolojisinin en iyi bilinen uygulamalarından birkaçı oyun dünyasındandır. Örneğin, kullanıcıların çevrelerindeki dünyada saklanan Pokémon'ları 'yakalayabilecekleri' oyun olan Pokémon Go. Animasyonlu yaratıklar, oyuncuların cihazlarının kamerasıyla görebilecekleri üzerine bindirilir. Teknoloji onları gerçek dünyada varmış gibi gösteriyor. Uygulama neredeyse 11,5 milyon kez indirildi. Bu, AR'nin erişilebilir olduğunu ve çok büyük bir kitleye ulaşma potansiyeline sahip olduğunu gösteriyor.

 

Artırılmış Gerçeklik ile Sanal Gerçeklik Arasındaki Fark Nedir?

Sanal Gerçeklik, farklı bir gerçekliğe tam bir daldırma sunar. Ancak AR, gerçeği ve değiştirilmiş bir versiyonu yan yana gösterir. VR, kullanıcının gördüklerini alternatif bir gerçeklikle değiştirir. AR, kullanıcının zaten görebildiklerini ekler. Bu, sahnelere açıklama eklemek ve ekstra bilgi sağlamak için yararlı olabileceği anlamına gelir. Ayrıca sahneleri bağlama oturtmak ve mevcut gerçeklikle zıtlıkları vurgulamak için de kullanılır. VR, kulaklıklar, kontrolörler ve sensörler gibi özel teknolojiler gerektirir. AR deneyimleri yalnızca bir akıllı telefona veya tablete ihtiyaç duyar ve uygulama olarak indirilebilir.

 

Müzeler Artırılmış Gerçekliği Nasıl Kullanabilir?

AR'nin müzelerde kullanımı için birçok olasılık vardır. En basit yol, parçaların açıklamalarını eklemek için kullanmaktır. Bu, ziyaretçilerin AR kullanarak sergileri görüntülediğinde daha fazla bilgi alacağı anlamına gelir. Müzeler, sanatçıların dijital versiyonlarını çalışmalarının yanında sergilemek için bile kullanabilir. Bu 3B kişilikler daha sonra bir anlatım sağlayabilir. AR, nesnelere veya sahnelere hayat vererek, görüntülere üçüncü bir boyut ekleme fırsatı verir. Dünyada AR kullanan birçok kurum zaten var. Bu projeler mevcut koleksiyonlara yeni bir şeyler getiriyor ve daha geniş kitleleri çekiyor. İşte müzelerin artırılmış gerçekliği kullandığı bazı ilginç yollar.

 

Muséum National d’Histoire Naturelle, Paris

Haziran 2021'de Paris'teki Muséum National d'Histoire naturelle, Microsoft'un Hololens'ini kullanarak bir Artırılmış Gerçeklik deneyimi başlattı. “REVIVRE” (“Yeniden Yaşamak”) adlı proje, ziyaretçilerin gerçek dünyada artık soyu tükenmiş dijital hayvanlarla yüz yüze gelmelerini sağlıyor.

https://www.youtube.com/watch?v=So_4UzvyPO4

 

The National Gallery, Londra

2021'de Londra'daki Ulusal Galeri, Ulusal Galeri, Ulusal Portre Galerisi ve Kraliyet Sanat Akademisi koleksiyonlarını, halkın telefonlarından erişebilecekleri bir Artırılmış gerçeklik deneyimi ile müzenin duvarlarının ötesine taşımayı düşündü. Kullanıcılar, Londra'nın merkezindeki işlek caddelerde QR kodlarıyla işaretlenen sanat eserlerini etkinleştirmek için bir uygulama kullandı.

https://www.youtube.com/watch?v=ry1v2G1WoJo

 

The National Museum of Singapore

Singapur Ulusal Müzesi şu anda Ormanın Öyküsü adlı sürükleyici bir kurulum yürütüyor. Sergi, William Farquhar Doğa Tarihi Çizimleri Koleksiyonu'ndan 69 görüntüye odaklanıyor. Bunlar, ziyaretçilerin etkileşime geçebileceği üç boyutlu animasyonlara dönüştürülmüştür. Ziyaretçiler bir uygulama indirir ve ardından resimleri keşfetmek için telefonlarındaki veya tabletlerindeki kamerayı kullanabilir.

https://www.youtube.com/watch?v=OMv92DpcgfI

Aile dostu kurulum, bir öğrenme deneyimi sağlamak için teknolojiyi kullanır. Pokémon Go'ya çok benzer şekilde, ziyaretçiler öğeleri avlayabilir ve 'yakalayabilir'. Bu durumda, bu öğeler resimlerdeki bitki ve hayvanlardır. Daha sonra müzede dolaşırken bunları kendi sanal koleksiyonlarına ekleyebilirler. Uygulama, toplandıktan sonra onlar hakkında daha fazla bilgi gösterir. Kullanıcılar habitat, diyet ve türlerin ne kadar nadir olduğu gibi gerçekleri öğrenebilir.

William Farquhar Doğa Tarihi Çizimleri Koleksiyonu, müzenin en önemli koleksiyonlarından biridir. Japon dijital sanat kolektifi teamLab tarafından oluşturulan bu AR projesi, çizimlere hayat veriyor. İzleyiciler, heyecan verici yeni bir yolla görüntülerle etkileşime geçebilir ve bunları keşfedebilir.

 

The Art Gallery of Ontario, Toronto

Temmuz 2017'de AGO, ReBlink adlı bir AR kurulumu oluşturmak için dijital sanatçı Alex Mayhew ile birlikte çalıştı. Mayhew, koleksiyondaki mevcut parçalardan bazılarını yeniden tasarladı. Bu, ziyaretçilere onları yeni bir ışıkta görme fırsatı verdi.

Ziyaretçiler, konuların canlandığını ve 21. yüzyıl gerçekliğimize taşındığını görmek için telefonlarını veya tabletlerini kullandılar. Örneğin, George Agnew Reid'in Çizim Lotları tablosu üç karakteri tasvir ediyor. Başları, barışçıl bir noktada birlikte oyunlarının üzerine eğilir. Mayhew'in modern versiyonunda, üçü ayrı ve kendi telefon ekranlarında emiliyor. Dumanlı trafik arkadan geçer. Mayhew, teknolojinin modern hayata tecavüzüyle ilgileniyor. Ona göre sürekli görüntü bombardımanı altındayız ve sonuç olarak sanatı daha hızlı tüketiyoruz.

https://www.youtube.com/watch?v=mHFzkV20lwQ

Sanatçı, bu proje için AR kullanarak, teknolojiyi dikkat dağıtmak yerine etkileşime geçmenin bir yolu haline getirmeyi umuyordu. Sergi, uygulamayı insanların aşağıya değil yukarıya bakmasını sağlamak için kullanmayı amaçlıyordu. AGO'nun Yorumlayıcı Planlayıcısı Shiralee Hudson Hill'e göre, bu sergiyi ziyaret edenlerin %84'ü sanatla meşgul olduklarını bildirdi. %39'u uygulamayı kullandıktan sonra resimlere tekrar baktı.

 

The Smithsonian Institution, Washington D.C.

2017'de Smithsonian, en eski ve en sevilen ekranlarından birine yepyeni bir boyut kazandırmak için AR teknolojisini tanıttı. Müzenin Bone Salonundaki iskeletlerin çoğu 1881'den beri sergileniyor. Artık ziyaretçiler bu parçaları yeni bir ışıkta gösteren Skin and Bone adlı yeni bir uygulamayı indirebilirler.

https://www.youtube.com/watch?v=7agVb4IG16M

Uygulamada, yaratıkları yeniden oluşturmak için görüntüleri üst üste bindiren 13 iskelet bulunuyor. Kullanıcılar, deri ve kasların kemiklerin üzerinde nasıl göründüğünü ve hayvanların nasıl hareket ettiğini görebilirler. Bu onlara parçaların tarihine benzersiz bir bakış sağlar ve sergiyi hayata geçirmeye yardımcı olur. Ziyaretçiler, bir vampir yarasanın uçtuğunu veya nasıl avlanacağını gösteren bir anhinga görmek için uygulamayı kullanabilir.

Robert Costello, "Bu uygulama, müzenin en ikonik koleksiyonlarından birinin ardındaki anlatılmamış hikayelerden bazılarını paylaşmakla ilgili" dedi. Uygulamanın yapımcısı ve Doğa Tarihi Müzesi'nde ulusal sosyal yardım programı yöneticisidir.

 

The Pérez Art Museum, Miami

Aralık 2017'de PAMM, sanatçı Felice Grodin ile çalıştı. Birlikte, 'İstilacı Türler' adlı ilk tamamen artırılmış gerçeklik destekli sanat sergisini yarattılar. Yukarıdaki örneklerde AR, var olan çalışmalara eklemeler yapmaktadır. Ancak Grodin'in bu proje için yaptığı çalışmalar tamamen dijital. Görüntüleri boş bir alana dönüştüren tam bir AR deneyimi olması amaçlanmıştır.

Kurulum, bir dizi dijital görüntü ve tür içeriyordu. Bunlar arasında ürkütücü sürüngenleri, denizanasını veya şifreli işaretleri çağrıştıran ürkütücü 3D modeller yer alıyor. Felice, binanın mimarisiyle etkileşime girmek ve onu dönüştürmek istedi. Sergi, ekosistemimizin kırılganlığı ve iklim değişikliği tehdidi hakkında bir yorum. Ziyaretçileri, istilacı türler tarafından devralınan binanın gelecekteki bir versiyonuna taşıyor. Örneğin, 'Terrafish', denizanası benzeri bir yapıyla PAMM'in asma bahçelerini istila ediyor. Şu anda Miami çevresindeki suları dolduran yerli olmayan bir türü andırıyor.

https://vimeo.com/259939997

PAMM küratörü Jennifer Inacio, sanatın bir tartışma yolu olabileceğine inanıyor. Serginin sohbetlere yol açmasını, izleyicileri diyaloga sokmasını istedi, "Sanatçının yarattığı tekinsiz işler, izleyicileri iklim değişikliğinin ciddi tartışmasına çekmeyi amaçlıyor, ancak ilgi çekici ve etkileşimli bir şekilde."

 

The Kennedy Space Centre, Merritt Island

AR, ziyaretçilerin tarihi olayları 3B olarak göstermelerini sağlayarak anlamalarına yardımcı olabilir. Bunun harika bir örneği, Kennedy Uzay Merkezi'ndeki Kahramanlar ve Efsaneler sergisidir. Burada, bir AR deneyimi, Amerika'nın uzay programının tarihinin önemli bir anını gösteriyor.

Haziran 1966'da astronot Gene Cernan tarihteki ikinci uzay yürüyüşünü gerçekleştirdi. Daha sonra buna 'cehennemden uzay yürüyüşü' adını verdi. Uzay giysisi aşırı ısındı ve göremediği için kontrol edilemez bir dönüş yaptı. Ekran Gemini 9 uzay kapsülünü gösteriyor ve üzerine Cernan'ın bir hologramını yansıtmak için AR kullanıyor. Ziyaretçiler, kapsülün içine geri dönmek için mücadele ederken çileyi görebilir. Cernan'ın kendi deneyimini anlatan bir seslendirme de var.

Sergi boyunca AR hologramları kullanılıyor. Bu teknoloji, uzay programında çalışan insanlara yüzler ve sesler veriyor. Ziyaretçiler, NASA efsanelerinden kendi sözleriyle anlatılan hikayeleri duyabilirler.

https://www.youtube.com/watch?v=TWcX3FSGQz0

 

Müzelerde Artırılmış Gerçeklik Kullanmanın Riskleri Var mı?

PAMM'nin AR kullanımıyla ilgili endişelerinden biri, teknolojinin izole olabileceği fikriydi. Ziyaretçilerin telefonlarına dünyayı kaptırması ve kendi baloncuklarının içinde olmaları, sanatçının başarmak istediği şeye ters düşerdi. Gerçekte, insanların MoMA'nın Jackson Pollock galerisini 'devralmış' sanatçıları kullandığını buldu. Ziyaretçiler uygulamayı indirdiyse, bu sanatçıların tabloları nasıl yeniden hayal ettiklerini görebildiler. Bu, beğeniler için bir Instagram gönderisi olarak bir parçayı göstermeyi içeriyordu. Konsept, yukarıdaki örneklerden bazılarından çok farklı değildir. Ancak bu durumda sanatçılar müzenin iznine sahip değildi. Müzenin “kültürel kapı bekçileri” olarak konumu hakkında bir yorum yapmaya çalışıyorlardı.

Küratörlerin ayrıca AR kurulumlarının diğer sanatçıların çalışmaları üzerinde bir etkisi olmamasına dikkat etmesi gerekiyor. PAMM, üzerine yazmamak için Grodin'in eserlerini yalnızca müzenin mevcut parçalardan arındırılmış alanlarına yerleştirmeye özen gösterdi.

https://www.youtube.com/watch?v=00vnln25HBg

 

Müzelerde Artırılmış Gerçeklik İçin Gelecek Neleri Tutabilir?

Müze alanında artırılmış gerçeklik için birçok heyecan verici uygulama var. Sanal gerçeklik hala maliyetlidir, bazı durumlarda çok pahalıdır. Çok sayıda özel ekipmana ihtiyaç duyar. AR, ekranları hayata geçirmenin daha ucuz bir yolunu sağlayabilir.

Müzeler ve küratörler zaten bilgiyle dolu ve insanları diyaloga sokma arzusuyla dolu. Artırılmış gerçeklik, bu bilgiyi iletebilen başka bir araçtır. Ziyaretçileri daha fazlasını öğrenmeye davet ediyor. Bir sanatçının eserini anlatan sanal bir yorumu, daha fazla katılımı teşvik etme potansiyeline sahiptir. Canlanan bir iskelet, ziyaretçilerin yeni kavramları anlamasına yardımcı olabilir. AR, eski ve yeniyi harmanlayarak tarihi bağlamsallaştırmaya bile yardımcı olabilir. Örneğin, modern sahnelerin üzerine bindirilmiş tarihi sahneleri gösterebilir.

Bu teknoloji insanların dikkatini çekebilir ve daha uzun süre sergilere odaklanmalarını sağlayabilir. AR kurulumunu açmadan önce AGO bir anket yaptı. Müzenin koleksiyonlarını ziyaret eden ortalama bir ziyaretçinin her görüntünün önünde ortalama sadece 2.31 saniye harcadığını keşfetti. Ziyaretçilerin her zaman oyalanmaya meyilli olmadığı yoğun bir modern yaşamda müzeler, onlara ulaşmak ve dikkatlerini çekmek için AR teknolojisini kullanabilir.

 

-

Referanslar: https://www.museumnext.com/article/how-museums-are-using-augmented-reality/